Människor är hemska

Jag har alltid varit rädd för hajar. De är stora, de är mäktiga, de har tre rader med tänder på käken, de biter av dig på mitten. De är skrämmande djur som bara vill oss illa. Det är nog det alla tänker på när man säger haj. Iallafall jag.

Visste ni att hajar egentligen inte äter människor? Att de egentligen inte är såna blodtörtiga bestar som vi tror?

Kikade på nyhetsmorgon imorse där de presenterade filmen Sharkwater som har premiär här i dagarna. Ett måste att se måste jag säga. Fy fan vad folk är hemska. Trots mina egna tankar om hajar blev jag svårt rörd av detta inslag. Fy fan vad människor är hemska, fy fan vad vi är onda.

Hajfenssoppa anses som ett högstatus mål och äts mkt i asien, kina. Folk åker alltså ut och fiskar hajar enbart för deras fenor. De halar upp dem, skär av fenorna och kastar sedan i hajarna igen, LEVANDE, för att ge mer plats för fenorna ombord. Fy fan.

Kilo priset för hajfenorna ligger runt 1000-5000kr. Och då tycker man den färska hummern har ett dyrt pris.. Joda.

Idagsläget har populationen av hajar minskat med 90%, vissa arter med 80 tillomed 98%! Det är sjukt. Att vi människor inte kan förstå vad vi gör mot naturen. Hajen är en ledande front inom kretsloppet och jag vill inte ens veta vad som händer med havet om de försvinner för gott. De har funnits i djupet i över 400 miljoner år...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0