Nya vidder

Märker att man har fått en hel annan syn på arbete efter denna vecka. Oftast är man van vid att ha en arbetstid på 9 tim om dagen? Att köra 7-16 eller typ 8-17. Nog vanligaste arbetsformen tror jag. Eller vad JAG är van vid iallafall, men känns som att det är ganska mycket standar oavsett arbetsplats. Man jobbar måndag-fredag eller som vi från livsmedel även helg men summa summarum 5-6 dagar i veckan. Nu jobbar jag 4. 4 dagar i veckan och jag har mer timmar än när jag körde 6 dagar. Den är bra.

Visserligen kommer jag att erfara här under årets gång hur vi kan arbeta typ 10 dagar på raden och det kommer bli en påfrestning. Men inte på samma sätt som mitt tidigare arbete. Förut var man helt slut efter en arbetsdag och det var trögstartat på morgonen. Men det måste ha hänt någonting under min lediga vecka här innan arbetsbyten, för jag har nog inte varit sådär jävligt trött på morgonen än. Trots att jag går upp många timmar innan vanligt och arbetar 5 timmar längre pass. Visst, när torsdagskvällen väl infinner sig då är man död. Men dagarna går inte att jämföra..

Intressant hur man idag resonerar som så, att jag kommer infinna mig i småland vid 12 tiden, (eller hur det nu blir med alla förseningar) och kommer sedan jobba till 20. Vanligtvis jobbar vi 7-20 varje dag och eftersom jag kommer ner så sent så känns detta som världens kortaste arbetsdag. Men om man tänker efter så arbetar jag fortfarane 8 timmar. Alltså nästan en fullt normal arbetsdag. Mm, synen har helt klart förändrats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0